V predchádzajúcom článku som sa pozrel na to, že ani jeden z top 50 slovenskych webov nedodržiava GDPR.
Prenesme sa spolu v čase a predstavme si, že je rok 2022. Úrad na ochranu osobných údajov dal prvú exemplárnu pokutu za GDPR. Všetky vydavateľstvá obratom pridali na svoje weby nový gombík „Odmietnuť všetky cookies”. Umiestnili ho hneď ku existujúcemu gombíku na prijatie všetkých cookies, ako to vyžaduje zákon.
Prevádzkovatelia webov zistili, že len 10% z návštevníkov webu dalo svoj súhlas s cookie súbormi a príjmy z reklamy im klesli na menej ako polovicu.
Prevádzka vydavateľstva však stojí peniaze. Je potrebné platiť redaktorov, server, kancelárie a veľa iných nákladov.
Ako si vydavateľstvá nahradia výpadky príjmov z reklamy?
Napadá mi niekoľko možností:
1. Cookie súhlas a reklama výmenou za článok
Ako prvé mi napadlo nezobraziť obsah článku, až kým návštevník nedá súhlas s cookie súbormi. Toto však už niektoré vydavateľstvá urobili. EÚ následne vydala usmernenie, v ktorom to výslovne zakázala:
As a general rule, the GDPR prescribes that if the data subject has no real choice, feels compelled to consent or will endure negative consequences if they do not consent, then consent will not be valid.
Zdroj: Sekcia 3.1 dokumentu Guidelines 05/2020 on consent under Regulation 2016/679
Čiže tadiaľto cesta nevedie, programatická reklama založená na zbere osobných údajov je mŕtva.
2. Platený obsah
Platenie za obsah, takzvaný paywall, je už bežná vec. Na Slovensku je to dokonca bežnejšie ako v zahraničí. Napríklad SME.sk má už vyše 50-tisíc predplatiteľov. Je to čistý a transparentný obchod – kvalitný obsah výmenou za peniaze.
Osobne si však myslím, že platenie za obsah nie je budúcnosť. Prečo? Stačí ak príde jedno kvalitné vydavateľstvo, ktoré bude ponúkať obsah zadarmo a zruinuje konkurenciu. Platili by ste za kvalitný obsah, ak by bol na inej stránke zadarmo? Ja nie.
Ľudia si zvykli na to, že za články neplatia. Platenie akejkoľvek malej sumy je obrovská bariéra pre získanie nového čitateľa. 50 000 predplatiteľov je veľmi malé percento z ich celkového počtu.
Paywalls podľa môjho názoru budúcnosť majú, ale len pre malé percento vydavateľov. Ich budúcnosť vidím skôr v úzko profilovaných odborných médiách, ako v tých masových.
3. Dobrovoľné príspevky
Celý obsah je zadarmo a platí len ten kto chce. Takto funguje napríklad Wikipedia. Rozdiel medzi ňou a klasickým vydavateľstvom je ten, že Wikipedia nemusí platiť redaktorov a programátorov, keďže všetko robia dobrovoľníci zadarmo. Peniaze sa zbierajú len za servery.
Dobrovoľné príspevky podľa mňa ešte veľmi dlhú dobu fungovať nebudú. Namiesto cookie bannerov a dotieravej reklamy nás budú rušiť nekonečné prosby o finančný príspevok. Viem si predstaviť, že blokovače reklám by štandardne zablokovali aj tie, a boli by sme tam kde pred tým.
4. Natívna reklama
Slovné spojenie „natívna reklama” v poslednej dobe začali všetci zneužívať, a tak trošku stratilo jasný význam. Asi najviac pritiahnuté za vlasy bolo, keď som videl poskytovateľa pay-per-click (PPC) reklám, ktorý svoju službu označoval za natívnu reklamu.
Ja si pod pojmom natívna reklama vysvetľujem toto:
Natívna reklama je spojenie obsahu, ktorý vytvoril redaktor s reklamnou správou od inzerenta takým spôsobom, že pre percipienta prináša obsah s reklamou vyššiu hodnotu, ako obsah bez nej.
Zsolt Szabó, CTO Medializuj.sk

Natívna reklama sa nedá blokovať adblockom. Zároveň nepotrebuje o svojom čitateľovi vedieť jeho osobné údaje a ani jeho históriu surfovania po internete.
V nasledujúcom článku popíšem, ako by to s natívnou reklamou mohlo fungovať a aké zmeny čakajú vydavateľstvá a inzerentov.
Som novinár
BEZPLATNÁ * služba pre novinárov a bloggerov hľadajúcich kvalitný zdroj a citácie.
Som odborník
BEZPLATNÁ * služba pre odborníkov a firmy, ktoré sa chcú zviditeľniť v médiách.
Jedna odpoveď na “Ako monetizovať on-line vydavateľstvo v dobe GDPR a adblockerov?”
[…] v našom predošlom blogu sme naznačili, že trendy súčasnosti prinášajú vydavateľom stále viac výzviev, s ktorými […]