Edita Fabian Hilgartová sa žurnalistike venuje už od svojich študentských čias. Pracovala v lokálnom denníku, kde sa venovala spravodajským témam. Keďže ju však omnoho viac napĺňala publicistika presedlala do komunikačnej agentúry, kde pôsobí dodnes ako komunikačná špecialistka. Svojho vzťahu k textu sa však nevzdala a okrem agentúrnych textov pravidelne pripravuje témy pre IT lifestylový magazín Index Mag a príležitostné prispieva aj do ďalších médií.
- Prečo ste sa rozhodli pre žurnalistiku? Čo Vás k tomu viedlo?
Myslím, že za to môže moja záľuba v písaní, ešte keď som bola dieťa. Zároveň som mala vždy šťastie na skvelé učiteľky slovenčiny a literatúry, ktoré prehlbovali môj vzťah k jazyku a jeho využívaniu. Na vysokej škole som sa chvíľu pohrávala aj s orientáciou na televíznu tvorbu, no pre mňa osobne je stále najhmotnejším výsledkom práce médií text, aj keď sú dnes populárnejšie videá či podcasty.
- Ako vyzerá Váš bežný pracovný deň?
Snažím sa, aby aj na home office vyzeral, ako keby som chodila fyzicky preč z domu. Každé ráno skontrolujem sociálne siete, čo mi ušlo, komentáre či niečo podobné, na čo by bolo vhodné reagovať. Ak nájdem zaujímavú tému, nechám si ju otvorenú. Následne kontrolujem maily a pracujem na článkoch, ktoré mám rozpracované, aby som ich mohla naplánovať, prípadne ich zasielam na autorizáciu. V súčasnosti ma pracovne čaká viacero biznisových rozhovorov, na ktoré sa pripravujem individuálne – preštudovaním dostupných informácií o spoločnosti, predstaviteľoch, je to také pracovné stalkovanie. 🙂 Musím sa však ale priznať, že na home office pociťujem trochu problém s kreativitou a najmä s pracovnou výdržou – dávam si častejšie menšie pauzy, pretože mozog sa žmýka trochu ťažšie. Zatiaľ sa mi osvedčujú popoludňajšie behy na odreagovanie sa a načerpanie nových síl.

- Aká je podľa Vás úloha médií? Je podľa Vás dôležitá spolupráca novinárov a odborníkov?
Médiá majú nevďačnú úlohu „strážnych psov”, a to nielen voči politikom a vláde, ale aj voči udalostiam v spoločnosti. Mali by otvárať otázky, ktoré môžu spoločnosť posunúť a, samozrejme, mali by informovať. Či už formou správ, alebo aj formou rozhovorov. Pri týchto úlohách médií majú odborníci nezastupiteľnú úlohu pomôcť a potvrdiť/vyvrátiť fakty. V neposlednom rade, aby sa nezabudlo, sa čoraz viac šíri aj úloha médií ukazovať na to pozitívne, čo sa deje.
- Ako vo svojej praxi bojujete proti dezinformáciám a hoaxom?
V magazíne sme na túto tému pripravili viacero článkov, v začiatkoch pandémie sme vyzdvihli všetky webové stránky, ktoré prinášajú overené a pravdivé informácie. Každú informáciu, s ktorou pracujeme, sa snažíme overiť aspoň o 2 rôznych zdrojov.
- Aké máte plány na rok 2021?
Reagovať na to, čo prinesie pandémia? 🙂 Čo sa týka nášho magazínu, pracujeme naďalej rovnako, dokonca možno o čosi viac. Čitatelia sú online, vieme sa k nim ľahšie dostať. Oproti informáciám o korone sa im snažíme dodať témy nášho zamerania a trochu oddychu či zábavy. Ja som však optimista a verím, že čoskoro bude dobre. Nesmelo pokukujem po letenkách do zahraničia a so skríženými prstami verím, že sa cez leto zregenerujem aj na hudobných festivaloch. A popritom chcem posúvať svoje bežecké hranice a otestovať svoje schopnosti na dlhších trailových trasách.
Som novinár
BEZPLATNÁ * služba pre novinárov a bloggerov hľadajúcich kvalitný zdroj a citácie.
Som odborník
BEZPLATNÁ * služba pre odborníkov a firmy, ktoré sa chcú zviditeľniť v médiách.