S Jožkom Verbovským sa poznáme už nejaký ten piatok. Spojili nás rovnaké záujmy o PR a vášeň pre marketing. Zorganizovali sme spolu niekoľko podujatí práve o týchto témach. Poznám ho ako rozhľadeného marketéra, šikovného manažéra a hlavne zanieteného Prešovčana.
- Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň? Čomu sa momentálne venuješ?
Pracujem v marketingu a PR. No v posledných rokoch najmä v PR. Mnohí si predstavujú, že robím reklamu. Nie je to celkom tak. To z časti zahŕňa aj reklamu. O spoločnosti, pre ktorú pracujem, musím mať skoro dokonalý prehľad. Produkty, služby, odvetvie, cieľovú skupinu, krajiny, konkurenciu, biznis model, rozpočty, kľúčové médiá ai., v tom všetkom musím mať jasno rovnako, ako vedenie spoločnosti. Často sa učím veci, o ktorých som pred týždňom nemal ani potuchy. Odbornú terminológiu, súvislosti, vzťahy, mená dôležitých partnerov či legislatívu. Okrem toho mám taký „zlozvyk”. Skoro vždy idem v problematike ešte viac do detailu. Snažím sa o nej dozvedieť čo najviac.
- Ako zmenila pandémia tvoju prácu?
V základných pilieroch mojej práce sa pandémia neprejavila skoro vôbec. Počas tých rokov, som si zvykol na neustále zmeny, prácu pod stresom, krízový manažment, schopnosť rýchleho rozhodnutia či koncepčného myslenia. Ak prišli problémy, vždy som hľadal spôsoby pre ich efektívne riešenie. Slovo neviem sa tak postupne vytratilo z môjho slovnika. Za zmenu nepovažujem dokonca ani presun väčšiny stretnutí do online priestoru. Tým, že som sa naučil svoj čas využívať efektívne, online meetingy boli mojou bežnou súčasťou aj pred pandémiou. Neznamená to však, že mi nechýba cestovanie, osobné stretnutia či konferencie. Najväčšou zmenou je asi len to, že teraz musím niekoľkonásobne viac zvažovať každú tuzemskú či zahraničnú cestu.

- Ako vnímaš postavenie súčasných médií? Myslíš si, že je dôležité spolupracovať s odborníkmi?
Média považujem za absolútne kľúčovú súčasť budovania povedomia a verejnej mienky. Mnoho ľudí vníma média ako pochybné organizácie, plniace príkazy “z hora”. Novinári a redaktori, ktorých poznám, však berú svoju prácu veľmi zodpovedne a snažia sa prinášať, vyvážené, objektívne a pravdivé informácie. Dokonca, často sú veľmi otvorení aj pre tvorbu reportáži zo súkromného sektora. Dá im to omnoho viac práce nájsť nekomerčný charakter a ľudský rozmer, no vo finále dokážu predstaviť príbehy ľudí, ktoré sa denne odohrávajú v našej tesnej blízkosti. A to bez toho, aby pôsobili ako reklama. Treba si však uvedomiť, že témy ktoré novinári spracovávajú sú veľmi rôznorodé. Nemôžu byť teda chodiacimi encyklopédiami. Na to, aby pripravili pre verejnosť skutočne kvalitný obsah, nutne potrebujú poznať aj stanoviská, postoje alebo informácie aj od odbornej verejnosti. Vzniká tak dokonalá súhra. Odbornosť a profesionalita, ktoré sú spracované pútavo a objektívne.
Média považujem za absolútne kľúčovú súčasť budovania povedomia a verejnej mienky.
- Sleduješ vo svojom okolí vplyv hoaxov na prezentované názory?
Žiaľ, áno. Chýba nám schopnosť kritického myslenia. Nepreverujeme si pravdivosť a odbornosť zdrojov, o všetkom si čítame veľmi rýchlo a povrchne. Občas si vytvoríme názor už na základe nadpisu článku. Neveríme odborníkom a serióznym médiám, neakceptujeme skutočné autority v oblastiach. Zdrojom našich vedomostí sa stali pochybné facebookové stránky a portály. Ľahšie veríme na sprisahania a tajné spolky, ako na vyjadrenia niekoho, kto je vo svojom odbore uznávaný a vysoko cenený. Nehľadáme žiadne súvislosti a vysvetlenia. A ak, tak všetko zadarmo. Navyše, s narastajúcou silou sociálnych médií a anonymitou, máme potrebu sa ku všetkému vyjadrovať, komentovať, hodnotiť a nekriticky zdieľať. Čo dobré môže potom toto všetko priniesť? Téma šírenia neoverených informácii sa však netýka len celospoločenských tém. Všetci to poznáme aj z firemného prostredia. Šírenie zavádzajúcej informácie, s cieľom poškodzovania, je bežnou súčasťou konkurenčného boja. Pritom môže ísť o nedopovedanú informáciu, polopravdu alebo hrubé klamstvo. Naprávať škody je občas nemožné alebo veľmi nákladné.
- S akými dezinformáciami si sa naposledy stretol?
Myslím si, že netreba ísť veľmi ďaleko. Súčasná doba, ktorú práve žijeme, ponúka množstvo dezinformácii. COVID-19 ako sprisahanie mocnárov a tajných spolkov, umelo vytvorené vírusové ochorenie s cieľom vysokých ziskov, dokonca spôsob preriedenia spoločnosti od starších, chorých a slabých. V pracovnom živote som sa o spoločnostiach pre ktoré som pracoval, dozvedal tiež kadečo. Išlo o veľmi pestrú paletu “overených” informácii. Od toho že spoločnosť plánuje okamžité ukončenie pôsobenia pre finančné ťažkosti, prania peňazí, fiktívnych prevádzok, zatajovanie ekologických katastrof až po kartelové dohody.
- Zapájaš sa aj do komunitných projektov, nie je Ti ľahostajný život v tvojom rodnom meste. Prečo?
Preto, lebo som presvedčený o tom, že každý by chcel bývať v Prešove, no nie každý o tom vie (smiech). Východné Slovensko a špeciále moje mesto, má pre mňa akúsi mimoriadnu esenciu. Esenciu niečoho, čoho nikdy nebudem mať dosť. Fascinuje ma vôňa čerstvo upečených pirôžkov na jednej z ulíc v centre, obchodný ruch na trhoviskách či pri obchodných domoch, objavovanie pre mňa doteraz nepoznaných ulíc a budov, alebo aj len nedeľná prechádzka s rodinou po pešej zóne. Moji rodičia ma vychovali k tomu, aby sme si svoje okolie a ľudí vážili. Verím, že to čo prostrediu v ktorom žijete dáte, mnohonásobne viac vám vráti. V našom meste som sa narodil a vyrastal tu, ostal tu pracovať a založil rodinu. Je mojou súčasťou a ja cítim, že mu niečo dlhujem. Chcem mu vrátiť to, čo som od neho dostal. Záleží mi na tom, aby bolo, aj vďaka mojej snahe, skúsenostiam a schopnostiam, lepším miestom pre život. Pre všetkých.
- Vnímaš rozdiely medzi životom na východe a západe Slovenska?
Niekto by mohol povedať, že rozdiel je v cenách bytov, potravín a služieb. No nie je tomu tak. Keď do toho vidíme detailnejšie, tak v niektorých prípadoch sú rozdiely skutočne minimálne. V čom však vidím rozdiel, je v možnostiach spoločenského vyžitia, pracovných príležitostiach, možnostiach networkingu. Postupne sa to však mení aj u nás. No chce to ešte svoj čas a najmä zapálených ľudí, ktorí nevidia za všetkým len zisk. Na to, aby bol život v našom meste lepším, stačí niekedy veľmi málo. Nemusíte usporiadať veľké podujatie, ak sa na to napríklad necítite. Stačí, aby ste sa nejakého zúčastnili ako publikum či dobrovoľník. Ak je aj toto na Vás veľa, niekedy stačí ešte menej. Napríklad zdvihnúť sáčok či papierik zo zeme a hodiť ho do koša. A to vie, myslím, každý z nás.
Budem rád, keď si mladšia generácia uvedomí, prečo je dobre doma – u nás v Prešove.
- Nedávno si spustil aj prvý prešovský podcast o zaujímavých Prešovčanoch. Čo ťa k tomu viedlo?
Vo svojej profesii, ale aj súkromne stretávam neuveriteľné množstvo zaujímavých ľudí. Spoznávam ich prácu, odbornosť, úspechy, životné príbehy, talenty, hobby, poslania či vášne. Ľudí, ktorých počúvate so zatajeným dychom a otvorenými ústami. Ľudí, ktorí dosiahli úspechy tak, že nesedeli doma. Čudovali by ste sa, koľkí z nich sú Prešovčania. A môj lokalpatriotizmus mi nedovoľuje si to nechať len pre seba. Ak sa nám spoločne podarí motivovať ďalších k akejkoľvek aktivite či angažovanosti, tak to celé má zmysel. Tiež budem rád, keď si mladšia generácia uvedomí, prečo je dobre doma – u nás v Prešove. Že aj odtiaľ sa dajú robiť veľké veci. Stačí k tomu len otvorená myseľ a trošku viac snahy.
- O akej téme by si z médií rád počul viac?
Určite by som bol vďačný, ak by médiá prinášali viac informácií o úspešných Slovákoch, firmách, organizáciách a treťom sektore, či verejne prospešných veciach, ktoré sa dejú na úrovni miest a obcí. Opakovane a dookola. Aby to zachytili všetci. Deje sa toho veľmi veľa.
- Aké máš plány na tento rok?
Odjakživa som v prvom rade sníval. Z mnohých snov sa stali plány a z nich realizácie. No, občas tomu musí byť naklonený čas aj prostredie. A to dnes nie je samozrejmosťou. Po pracovnej stránke však určite budem pokračovať v rozbehnutých PR aktivitách, budem pracovať pracovať na posilnení mojich manažérskych zručností a projektovom riadení. Bol by som rád, ak by sa mi podarilo rozšíriť podcast o video verziu, tiež sa chystám spolupodielať na viacerých podujatiach. A zo všetkého najviac si prajem rozdeliť svoj čas tak, aby som sa mohol venovať aj rodine a priateľom. Mám aj jednu novinku, ale o tej vám rád poviem nabudúce.
Som novinár
BEZPLATNÁ * služba pre novinárov a bloggerov hľadajúcich kvalitný zdroj a citácie.
Som odborník
BEZPLATNÁ * služba pre odborníkov a firmy, ktoré sa chcú zviditeľniť v médiách.