Martina Novotná vyštudovala masmediálne štúdiá na Prešovskej univerzite v Prešove a po škole sa z nej stala eventová manažérka. Kvôli manželovej práci cestovali po Európe a počas pobytu v Budapešti sa rozhodla pre založenie portálu Akčné ženy. Pri ďalšom sťahovaní do Brna pridala k rozbiehajúcemu sa portálu do portfólia Akčné mamy aj českú verziu – Akční ženy. Po finálnom presune do Prahy ešte rozbehla aj portál Svet ženy.
Martina Novotná je zakladateľka mediálnych portálov, komunity aj združenia, dvojmama, milovníčka startupov a dobrých ľudí.
1. Ako ste sa dostali k vydávaniu vlastných online magazínov?
Kreatívne písanie mi vždy robilo radosť. Knižky a časopisy som si vytvárala už v škôlke. Nápad na vlastný magazín a komunitu prišiel počas materskej dovolenky. Najprv vznikli Akčné ženy, pretože som sa nechcela obmedzovať len na mamy a mojím cieľom bolo práve vyhnúť sa “plienkovým témam” a upriamiť pozornosť na sebarealizáciu. Zatiahla som do toho moju akčnú kamarátku Maťku Beňovú. Po roku sme rozbehli aj špecializovaný magazín www.akcnemamy.sk, keďže sa najlepšie nápady začínajú realizovať práve počas materskej dovolenky. Pred troma rokmi na trhu chýbal portál, ktorý by hovoril o reálnych ženách a podnikateľkách, ktoré si plnia svoje sny. Myslím, že doteraz sme prvý a jediný magazín tohto druhu. Žiaden mainstream, žiaden bulvár. Naše kľúčové témy sú sebarealizácia, vzdelávanie, podnikanie, praktické tipy, podcasty s inšpiratívnymi ženami. Unikátne je, že veľkú časť nášho obsahu tvoria práve originálne autorské články od daných podnikateliek/expertiek vo svojom odbore. Vďaka tomu sú texty o to autentickejšie, pričom redaktorky im len pomáhajú dostať sa do online sveta usmernením a korektúrou. Pravdaže, naše publikum je rovnako unikátne, žiadna masovka.

2. Ako vyzerá Váš bežný pracovný deň?
Bežný deň je, pravdupovediac, vždy iný, živelný. Všetko sa odvíja od biorytmu môjho mladšieho, dvojročného syna Jonáša a aktuálnej situácie. V rámci možností náš harmonogram vyzerá zhruba nasledovne. Nevyhnutné emaily sa snažím vybaviť skôr ráno, napríklad hodinu od piatej do šiestej. Počas dňa vybavím naplánované telefonáty so slúchadlami na ušiach. Môžem pritom variť či kočíkovať. Keď Jonáš spí, opäť zapínam počítač. Musím povedať, že som si s deťmi nikdy nepospala, čo som si občas aj vyčítala. Od tretej sa opäť naplno sústredím na obe deti. Viliho beriem zo školy a do siedmej máme spoločný program. Večer sa púšťam do sústredenej činnosti. Prezentácie, rozpočty, články, projekty. Televízor nemáme už viac ako desať rokov, a tak je čas na iné. Ak pozliepam jednotlivé úseky dňa, vzíde z toho asi bežný pracovný čas, len prerozdelený inak. Tak flexi-mamo-podnikateľsky. Občas sa aj vypnem do offline a zaspávam s dobrou knihou.
3. Aká je podľa Vás úloha médií? Je podľa Vás dôležitá spolupráca novinárov a odborníkov?
Spolupráca s odborníkmi je zásadná pri každom obsahu z hľadiska odbornosti aj dôveryhodnosti. Je skvelé mať k dispozícii expertov, ktorí vám dokážu odpovedať doslova obratom, tak, ako to v medializuj.sk funguje. Jedným z kľúčových faktorov úspechu v online je totiž neustála aktualizácia a rýchlosť publikovania obsahu. Zapojením odborníkov vznikajú živé obsahy a nové pohľady na dané témy. Články, ktoré u nás vznikajú autorsky, vyskakujú na horné priečky aj v čítanosti, čo je len jasným dôkazom toho, že ľudia si radi prečítajú kvalitný obsah od človeka, ktorý sa v téme orientuje. Snažíme sa, preto podporovať odborníkov a odborníčky, aby sa u nás vyjadrovali nahlas k témam, ktorým rozumejú. Stačí sa u nás registrovať ako autor.

4. Ako funguje Vaša redakcia?
Aktuálna situácia nás neprekvapila, sme na home office nastavení v podstate od začiatku. Pracujeme z rôznych kútov Slovenska a ja momentálne z Prahy. Keď sme mali veľké plány presunúť sa aspoň z časti do office, prišla pandémia. Pravidelne sa stretávame na našich spoločných eventoch, ktoré organizujeme pre Akčné ženy a mamy. V online komunikujeme dennodenne na spoločných četoch, v internej skupine, na video calloch či mejlom. Ak správne rátam, je nás aktuálne 19. Každý náš portál má jednu zodpovednú redaktorku a ďalšie externé posily.
5. S akými dezinformáciami ste sa naposledy stretli?
Denne vznikajú milióny obsahov, internet je zaplavený rôznym contentom. Je stále ťažšie oddeliť relevantné informácie od hoaxov. Najčerstvejšie sa mi asi spájajú práve s Covidom, keď bola pandémia v rozpuku a každý hľadal praktické informácie, ako sa chrániť. S „overenou” radou pseudoodborníkov na konkrétne tabletky, ktoré vás zachránia pred koronavírusom, sa už asi stretol každý…
6. Ako proti nim bojujete na Vašom portáli?
S hoaxmi sa dá narábať rôzne. Možno na ne poukazovať, ale to im v istých prípadoch môže aj pridať na „virálnej sile”. Primárne sa snažíme poukazovať na overené fakty, vyhýbame sa negatívnym poburujúcim správam a bulváru. Snažíme sa orientovať a podnecovať naše mysle k tomu, aby si to, čo prijímajú, vedome vyberali a vyživovalo to našu mozgovú kôru. Veď sme si to nakoniec neskromne celé vymysleli samé pre seba.
7. Aké máte plány na rok 2021?
Plánov je ozaj veľa, spomeniem ich zopár. Chceme posilniť naše magazíny v číslach (RU). Do nášho portfólia postupne zaraďujeme nové produkty a jedným unikátnym bude prieskum trhu spojený s mediálnou kampaňou. Pracujeme aj na zautomatizovaní nášho produktu „Testujte s akčnými ženami”. Verím, že sa nám ho v roku 2021 podarí dostať k čo najväčšiemu počtu značiek, ktoré chcú pracovať s referenčným marketingom a interagovať. Našu komunitnú činnosť postupne pretavujeme do klubu, vďaka ktorému získajú ženy – podnikateľky svoje mentorky, prepoja sa, poradia si, absolvujú kurzy alebo si vzájomne dokážu produkt otestovať. Najnovší projekt, ktorý je zatiaľ na papieri a má doménu, sa volá www.virtualneasistentky.sk. Ten si zatiaľ ponechám v tajnosti. Plánov je veľa, tak si držme palce.
Som novinár
BEZPLATNÁ * služba pre novinárov a bloggerov hľadajúcich kvalitný zdroj a citácie.
Som odborník
BEZPLATNÁ * služba pre odborníkov a firmy, ktoré sa chcú zviditeľniť v médiách.